http://princessaainkarelia.blogspot.com

Thursday, March 24, 2011

hikayat merong mahawangsa

okay kawan2 semua! aku da lama tak update blog ni..
ha.. kali ni kita cakap pasal movie yang tengah tayang kat wayang sekarang..
as you all know.. filem terbaru terbitan KRU studio.. ramai yang cakap filem ni best.. betul ke tak.. aku tak tahu sebab aku tak tengok lagi cite ni.. hehe.. tapi tengok dia punya trailer.. macam gempak je.. 
cara dia edit filem tu aku suka tengok.. dari trailer yang ada.. macam2 effects yang diorang apply..
bagi student multimedia macam aku.. memang banyak yang aku boleh belajar dari filem ni..
ha.. cakap pasal filem ni.. kita start dari cast dia.. antara yang terlibat dalam  cerita ni ialah..

Stephen Rahman Hudges: Merong Mahawangsa(pelakon utama)
Dato' Haji Rahim Razali: Kesum(pelakon utama)
Ummi Nazeera: Embuk(pelakon utama)
Khir Rahman: Kamawas(pelakon utama)
Jehan Miskin: Embi(pelakon tambahan)
Nellie Ng: Ying Ying(pelakon tambahan)
Umie Aida: Lang(pelakon tambahan)
Acong: native 1(pelakon tambahan)
Maya Karin: goan villager(pelakon tambahan)
Mano Maniam: goan 1(pelakon tambahan)

okay kalau korang nak tahu sinopsis cerita ni.. meh aku cerita kat korang..

"Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.
Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?"  ha.. ni la sinopsis cerita ni..

poster Hikayat Merong Mahawangsa




No comments:

Post a Comment